В тази статия ще ви разкрием всичко от кухнята за споделения хостинг. Как функционира той? Какви ограничения има и защо са заложени те? Какво е важно да знаем, когато избираме споделен хостинг...
Какво е хостинг?
Преди да влезем в кухнята, трябва да поставим основите и да разясним какво е това хостинг.
Искаме да направим предварителната уговорка с всички колеги ИТ специалисти, че статията има за цел да разкаже принципите на работа на хостинга на достъпен за всеки език и няма за цел да навлиза в дълбоки технически детайли. :)
Хостинг идва от английската дума "host". Т.е. ние като хостинг компания влизаме в ролята на "домакин" за вашия уеб сайт, приложение, електронна поща и др. За да съществуват те в онлайн пространството (интернет), трябва да имаме сървър, който може да показва уеб сайта ни или да обработва електронната ни поща. Този сървър следва да е свързан с интернет, за да може сайтът ни да се зарежда от всички.
Какви са основните елементи на хостинга?
1. Сървър
Сървърът е изключително мощен компютър, създаден за да "сервира" онлайн софтуер и съдържание. Обикновено това е мощен компютър с параметри, надвишаващи многократно тези на стандартен домашен компютър, но по същество използва същите основни компоненти и технология.
- Процесор (CPU) - процесорът е "мозъкът" на всеки компютър. Колкото повече "ядра" и по-висока честота има един процесор, толкова повече операции може да изпълни за единица време (в общия случай). Всяка задача, която някой софтуер изпълнява, независимо дали е свързан с генерирането и показването на "уеб сайта" ви, заявка в базата данни, запис и четене на данни от и към дисковете и т.н., всичко се изпълнява от процесора и всяка една задача отнема някакво време, за да бъде изпълнена. Често времето за изпълнение на една отделна задача от един мощен сървър се измерва в мили- или микросекунди.
- RAM (оперативна) памет - в тази памет се съхраняват софтуер и данни, които трябва да могат да се зареждат бързо по време на изпълнение на различни задачи от процесора, тъй като тази памет е в пъти по-бърза от записа и четене на какъвто и да е диск (дори и най-модерните NVMe или Flash SSD дискове) тя е от изключителна важност за оптималната работа на сървъра.
- Дискове (или дисково пространство) - тук се съхраняват всички данни, файлове и база данни на сървъра. Файловете и данните са организирани и поддържани от т.н. файлова система, която се грижи всеки софтуер да може да намери необходимите му файлове и данни, когато са необходими.
ЛЮБОПИТНО: Терминините "диск", "хард диск" и "дисково пространство", които са доста широко разпространени, не са коректни в последните години, тъй като те произхождат от технологията на устройствата за съхранение на данни - HDD (Hard Disk Drive). Тази технология съхранява данните върху твърди магнитни плочи (дискове) чрез намагнетизиране. Съвременните "дискове" всъщност използват специални чипове, на които записват данните. Наричат се SSD (Solid State Drive) или Flash устройства. Тъй като в тях вече не се използват въпросните "твърди плочи"/ "дискове", не би следвало да наричаме самите устройства "дискове", но думата е навлязла доста в технологичния жаргон и повечето хора все още я използват.
- Дънна платка (logic board), мрежови карти и др. - както във всеки компютър, в сървъра има още доста компоненти, които няма да разглеждаме към момента, тъй като нямат пряко отношение към целите на статията. :)
2. Мрежа
Описаният в предната точка сървър има нужда да бъде свързан в мрежа с други сървъри, с които трябва да комуникира, и с интернет. Тук техническите подробности могат да бъдат още повече от тези при хардуерната страна на сървъра, но отново няма да навлизаме в тях. Важните неща, в контекста на споделения хостинг, са 2:
- Bandwidth - това е капацитета или "дебита" на мрежовата свързаност на сървърите към интернет. В зависимост от това какъв капацитет е осигурен на сървъра, той ще може да трансферира данни, както като скорост, така и като реален обем (обемът на данните, които можем да трансферираме, е равен на времето, умножено по капацитета на скоростта).
- Резервираност на мрежата - това е важен параметър, който малко хостинг доставчици обявяват публично, а е изклюително важен. Един качествен хостинг доставчик е създал инфраструктурата си така, че всеки елемент в мрежата да е минимум по две - така че, ако се счупи някой елемент, мрежата да продължи да работи.
Ние в Jump.bg използваме инфраструктурата, осигурена ни от нашата "компания майка" Delta.bg. Разполагаме с над 40 Gbit свързаност, осигурена от 4 (четири) независими доставчика, с което да гарантираме максимална ефективност и сигурност за вас - нашите клиенти.
3. Обслужващ софтуер
В това перо влизат изключително много елементи - като започнем от операционната система и стигнем до тайм сървъра, който се грижи за сверяването на часовника на сървъра. В тази статия ще обърнем внимение само на тези елементи, които са специфични за хостинга, и са важни да бъдат разбрани.
- Уеб сървър - това е софтуерът, който обработва всички заявки на крайните потребители, които искат да заредят вашия сайт. Той разчита заявката, генерира страницата, която трябва да бъде показана, и я изпраща обратно до браузъра на потребителя. Най-разпространените уеб сървъри са Apache и Nginx, тъй като и двата са с отворен код - т.е. са безплатни. Apache e базиран на доста стара технология и поради това е значително по-бавен от Nginx, но поради редица причини все още е най-разпространен, особено в хостинг индустрията. Ние в Jump.bg използваме друг вид сървър - LiteSpeed. Той функционира чрез подобна технология на Nginx, което го прави изключително бърз, но също така е значително по-оптимизиран и разполага с вградено кеширане, което го ускорява още повече. Тъй като е платен, се използва изключително рядко от хостинг компаниите.
- База данни сървър - това е софтуерът, който обслужва базата данни. Например, всички статии в този блог, техните заглавия, автор и др. са различни "елементи", които се съхраняват в базата данни. Когато браузърът ви заяви зареждането на тази страница, уеб сървърът обработва заявката и генерира страницата, но, за да го направи, софтуерът се обръща към базата данни, за да получи заглавието, текста, категорията, автора и т.н.. Ако пък искате да заредите списъка със статии, тогава се прави заявка към базата от данни да предостави необходимите данни за всички статии в категорията, която ще бъде показана. Базата данни е един от компонентите, които генерират особено натоварване на сървъра.
- Кеширащ софтуер. Както описахме по-горе, при всяка заявка, за да бъде заредена дадена страница, се правят множество заявки към базата от данни и след това се генерира самата страница "динамично" за дадената заявка от дадения потребител. Кеширането е механизъм, при който се запазва резултата - готовата страница, и при повторна заявка от същия или друг потребител сървърът предоставя вече готовия и запаметен "отговор" вместо да генерира всичко отново. Благодарение на този механизъм, скоростта на зареждане на сайтовете може да бъде увеличена в пъти, а сървърът да бъде облекчен значително. Както споменахме по-горе, в Jump.bg използваме LiteSpeed уеб сървър, който има вградено кеширане, което работи автоматично с най-разпространените платформи, като WordPress, OpenCart, Drupal и др. Не само, че не трябва да настройвате и конфигурирате нищо, но и скоростта, която предлага сървърът, е значително по-висока.
Какви са видовете хостинг?
След като разказахме най-основните неща как работи хостингът, нека да видим и какви са вариантите да "хостнем" сайта или приложението си онлайн.
1. Собствен или нает сървър
При този вариант разполагаме с наш собствен физически сървър (един или няколко). Сървърът ни може да бъде под наем от хостинг компания или да си го закупим и да го "колокираме". В първия случай не се налага да инвестираме голяма сума пари и вместо това плащаме месечен наем. Във втория случай закупуваме сървъра си и наемаме само пространството в дейта центъра, интернета и тока, чрез които той функционира.
2. Виртуален или клауд сървър
Виртуалният сървър представлява една виртуална част от по-голям и много мощен физически сървър, но същевременно разполагате с фиксирани ресурси като процесор, рам, диск и т.н. и от гледна точка на вашия софтуер и останалите клиенти, които използват виртуални сървъри - всеки един е напълно отделен и изолиран от останалите.
3. Споделен хостинг
Споделеният хостинг използва един голям мощен сървър - подобно на виртуалните, но разликата е, че и обслужващият софтуер е общ. Всички сайтове използват една обща операционна система, уеб сървър, сървър за база данни и т.н. Това позволява да се оптимизира значително цената, както за ресурсите, така и за поддръжка. При виртуалните сървъри получавате една виртуална част и вие избирате каква операционна система да инсталирате, какви уеб сървъри, база данни и др. видове обслужващ софтуер и, разбира се, след това трябва да ги поддържате и обновявате сами или да наемете специалисти за това. При споделения хостинг, от една страна споделяте ресурсите, което има своите недостатъци, но, от друга страна, цената е ниска и хостинг компанията се грижи както за самия сървър, така и за всичкия обслужващ софтуер. Вашата единствена отговорност е да инсталирате и поддържате собствения си уеб сайт или приложение.
Първите две опции - собствен нает или виртуален сървър се предлагат от "компанията майка" на Jump.BG - Delta.BG. Ако искате да видите повече информация за тях, можете да посетите техния сайт - https://delta.bg. Целта на тази статия обаче е да влезем в кухнята на Споделения хостинг, и след като изяснихме основните концпепции в това какво е хостинг и как работи в общия случай, от тук нататък в тази статия ще ви разкажем малко повече подробности за това как работи споделеният хостинг, за какви ресурси плащате и как хостинг компаниите оптимизират тези ресурси.
Как работи споделеният хостинг?
Както вече споменахме, споделеният хостинг споделя ресурсите на един мощен сървър между множество сайтове. Всеки сайт получава собствен акаунт към специализиран контролен панел, който е създаден за управление на споделен хостинг. Най-разпространеният е cPanel, но на пазара съществуват и други. Обикновено се използва и специализирана операционна система. Повечето хостинг доставичици, в това число и ние, използват CloudLinux. Тази операционна система позволява различните хостинг акаунти да имат сериозна изолация един от друг, както на техните файлове, ресурси и дори на базата данни, въпреки че се използва един общ база данни сървър. Контролният панел, в комбинация с CloudLinux, позволява на нас като хостинг компания да управляваме сървъра и да разпределяме и управляваме ресурсите на сървъра между различните акаунти. А на вас - да управлявате лесно акаунтите си, както и някои настройки на сървъра, които могат да се персонализират за всеки акаунт (Например версията на PHP, настройките на домейните и др.).
Преди да продължим е важно да изясним една от основните концепции в споделения хостинг. Голяма част от уеб сайтовете (например фирмени сайтове, блогове и дори малки онлайн магазини) по принцип имат относително малко натоварване - например 100-200-500 или дори няколко хиляди посещения на ден. Предвид, че една заявка на практика се обработва в рамките на милисекунди от сървъра, в повечето ситуации е напълно безсмислено да поддържате свой собствен сървър, било то и най-малкия и евтин виртуален такъв, защото през повечето време той ще стои в режим на готовност, без да прави нищо, а в същото време ще използва ресурси, за да е в готовност. Споделеният хостинг разчита именно на това да е натоварен през цялосто време от множество малки и средни сайтове, без това да вреди на скоростта им на зареждане и всичко останало. Разбира се, ако имате натоварен сайт или просто тежък като софтуер сайт, може би споделеният хостинг не би бил най-доброто решение за вашия случай. (За да ви улесним и ориентираме, в нашите хостинг планове сме заложили ориентировъчни посещения, за които те са подходящи, като сме ги тествали със средно натоварена инсталация на WordPress - такава, в която биха се включили над 70% от уебсайтовете).
Колко хостинг акаунта се хостват на един сървър?
Отговорът на този въпрос е в доста големи диапазони. Често големите хостинг доставчици хостват по 1000, 2000 и дори повече акаунти на един сървър, докато други хостват по 300-400. Разбира се, за да се хостнат 2000 акаунта на един сървър, се изисква много по-мощен сървър, отколкото при един сървър с 300 акаунта и на пръв поглед в това няма нищо лошо. Просто въпрос на математика - 10 пъти повече акаунти върху 10 пъти по-мощен сървър и всичко е наред. От гледна точка на хостинг доставчика, при по-голям обем се печели дори допълнителна оптимизация - колкото повече са акаунтите, толкова повече статистиката работи точно и се усреднява натоварването на сървъра. Също така, по-мощният сървър излиза по-евтино от гледна точка на средна цена на акаунт (изключваме най-новите и мощни сървъри - новите технологии винаги са по-скъпи, докато не навлязат масово на пазара). В реалния живот обаче нещата не стоят така. Има множество технически ограничения, които не могат да се увеличат лесно десетократно и дори да се направи започват да стават тесни места при голямо количество акаунти на един сървър. Такива могат да бъдат - файловата система, бекъпите, мрежата и т.н.
За да обясним принципа, без да навлизаме в много дълбоки технически обяснения, ще направим аналогия. Представете си, че строим бизнес сграда, която ще се ползва от много компании и хора. В единия случай строим сграда, която е на 20 етажа и в нея работят 5000 човека. Предвидили сме достатъчно пространство на тези хора да им е широко и да се чувстват комфортно. Обаче от енергото ни осигуряват мощност на електричеството, което не ни позволява да сложим мощна вентилационна система и можем да имаме само един асансьор. От там нататък всичко в тази сграда става неефективно. Трябва да си отваряме прозорците, за да влиза въздух, което нарушава климатизацията, и на хората им е студено през зимата и топло през лятото. А асансьорът - купили сме най-модерния и супер бърз асансьор - от тези, в които ни заболяват ушите докато се возим до 2-рия етаж, защото сменят височината изключително бързо. Но колкото и бърз да е този асансьор, е само един, а в сградата ни има 5000 човека, плюс всички гости, куриери и доставчици, които влизат и излизат постоянно, и, въпреки скоростта на асансьора, на нас ни се налага да чакаме доста дълго време докато дойде нашият ред. Бихме могли с дадените мощности да построим 7-етажна сграда и всичко да бъде точно, но тъй като искаме да оптимизираме максимално цената на квадратен метър земя, инвестиция в проекта, цената на материалите и т.н., ние построяваме 20 етажа. Мисля, че всички сме виждали сгради, построени по подобен начин. В споделения хостинг е много подобно.
Точно затова, ние сме решили, че нашите сървъри ще бъдат 7-етажната сграда. За да дадем максимума на всеки клиент, на един сървър ние не хостваме повече от 350 акаунта. На някои сървъри хостваме и по-малко акаунти - зависи и от техническите характеристики на сървъра. Ако смятаме, че даден сървър не е подходящ за 350 акаунта, залагаме по-малък лимит, така че сайтовете да се чувстват "комфортно" и да могат да "влизат и излизат от сградата" максимално бързо при нужда.
И още нещо важно. Ако възникне проблем с някой от сървърите, то ще има много по-малко количество сайтове, които са блокирани, и които, в случай че не можем да възстановим този сървър, ще е доста по-лесно и бързо да се възстановят на нов сървър, отколкото ако са 10 пъти повече. Това е нещо, което в реалния живот, се случва изключително рядко. Но за нас това е като здравната застраховка - надяваш се, че няма да ти потрябва, но си я правиш, в случай че ти се наложи, за да бъдеш подготвен.
Какви са ограниченията на споделения хостинг?
Както вече може би се досещате, основните ограничения, естествено, произлизат от основните ресурси на сървъра. Нека ви разкажем какви са те и какво означават за вас, като потребители на услугата.
1. CPU минути или процесорно време
Всяка заявка към сървъра (например - покажи тази страница, изчисли ми заявката към базата данни и т.н.) изисква време процесорът да я обработи. Както споменахме по-рано, обикновено това време е в рамките на милисекунди, понякога може да стигне до няколко секунди (ако е тежка и сложна заявка). Едно процесорно ядро (нишка, ако трябва да сме напълно точни) може да обработва само една заявка. Тук идва и ролята на многоядрените процесори, които позволяват да се обработват по няколко заявки едновременно. Ако в даден момент процесорът обработва дадена заявка и ние му дадем нова, то втората ще изчака първата заявка да бъде завършена и след това ще бъде обработена втората заявка.
Тук има няколко важни момента. От една страна е важно как е конфигуриран сървърът, за да работи оптимално и да изпълнява задачите си максимално бързо, за да не се налага заявките да се изчакват твърде дълго. От друга страна, тъй като това е ограничен ресурс, всеки хостинг акаунт разполага с въпросните CPU минути като споделен ресурс. За разлика от виртуалните сървъри, в които хостинг компанията ви дава даден брой ядра, и дали са достатъчни или не и дали те стоят в режим на готовност или не, не е нейна грижа, тук споделяме общото време на процесора. Общият ресурс за всички акаунти е броят ядра (процесорни нишки), умножени по броя минути в месеца. Времето за обработка на всяка заявка във вашия сайт се "записва" и така се изчислява колко процесорен ресурс сте използвали вие за месеца.
В Jump.bg използваме комерсиален уеб сървър - LiteSpeed. Той е значително оптимизиран спрямо решенията с отворен код и разполага с вградено кеширане. Няма да навлизаме в тази тема отново, защото я разяснихме по-рано. Тук искаме да кажем какъв е ефектът от това, в контекста на споделения хостинг. А всъщност, ефектите са няколко:
За вас, като потребители на услугата:
- Сайтовете ви се зареждат значително по-бързо
- Използвате значително по-малко процесорно време (ако една и съща заявка отнема по-малко време, освен че имате по-добър резултат в скоростта на зареждане, пестите и ресурс).
- Разполагате с повече процесорно време за сравнима цена, тъй като, от една страна ние държим малко акаунти на един сървър, а от друга - благодарение на LiteSpeed сме оптимизирали работата му.
За нас, като хостинг компания:
- Оптимизираме работата на сървъра и използваме ресурсите му оптимално
- Имаме възможност да сме конкуретни и да предложим значително по-добра услуга от стандартната в индустрията.
В резултат на това печелим всички - печелите вие, печелим ние, печелят и от LiteSpeed, на които плащаме лицензи. И ние определено вярваме, че това е единственият начин да се правят сделки - когато всички в сделката печелят. :)
А какво се случва, ако CPU минутите свършат преди да е приключил месецът?
Това също е доста интересен казус. Обикновено, ако CPU минутите ви свършат, акаунтът ви се блокира, докато не изтече месецът. Т.е. сайтът ви не работи. Обикновено, получавате едно или няколко предупреждения и в момента, в който ресурсът ви се изчерпи акаунтът ви спира. И това е напълно логично - ако вие използвате повече от процесорния ресурс, то няма да има достатъчно за останалите клиенти, които също са си платили, и е редно да минете на по-голям план, който да ви осигури необходимия ресурс. Проблемът тук е, че вие, като наши клиенти, често не разбирате какво значат тези минути, и най-вече как можете да влияете на тях. Много често срещани ситуации са, когато имате сайт на WordPress или друга платформа и инсталирате някой лошо написан плъгин, който използва много ресурси, без да е необходимо. Тогава, без да се усетите, ресурсът ви е изчерпан и вие не знаете какво трябва да направите. Има ситуации, при които това може да е неограничено - увеличавате плана и CPU минутите пак не ви стигат. От друга страна, понякога има и клиенти, които злоупотребяват и умишлено натоварват сървърите с приложения, които не са подходящи за споделен хостинг, и по този начин ощетяват останалите.
Ние в Jump.bg имаме малко по-различна политика. Първо, ние разбираме, че за вас е от основно значение сайтовете ви да работят, защото те са важни за вашия бизнес. И второ - приемаме по презумпция, че хората са добросъвестни и не искат да злоупотребяват. Затова, ограниченията на процесорното време, които ние поставяме, не са твърди, а динамични. Ако имате онлайн магазин и по време на промоция превишите малко ресурса, няма да ви спрем акаунта, точно когато очаквате да работите най-силно. И да, в дни като черния петък, когато всички имат голямо натоварване, всички сайтове може да се зареждат една идея по-бавно, но по-важното е, че сайтовете ви няма да спрат, тъй като LiteSpeed сървърът е в стихията си и дава най-голяма добавена стойност в такива ситуации. Ако пък имате ситуация с лошо написан плъгин, нашият съпорт ще се опита да ви помогне да отстраните проблема, като анализира къде точно е проблемът, и ви даде препоръки какво трябва да се оправи. Ако не искате или не можете да го оправите - тогава ще ви помолим да минете на по-висок план или да смените споделения хостинг с клауд или нает сървър, ако се налага. Но винаги ще се опитаме първо да отстраним проблема заедно. От опита ни знаем, че в 99% от ситуациите това е възможно и относително лесно. Разбира се, в случай, че имаме ситуация, в която някакъв софтуер застрашава целия сървър или някой клиент реши да злоупотребява, тогава наистина ще спрем акаунта, и дори можем да помолим клиента да не използва услугите ни изобщо, за да защитим останалите ни клиенти, но това наистина е крайна мярка при нас. И винаги се опитваме да решим казусите заедно с клиентите ни преди да пристъпим към по-крайни решения. Както казахме в началото, ние смятаме, че хората са добронамерени по принцип и от опита си сме установили, че 99% от хората са. Затова нямаме намерение да ги ощетяваме заради останалия 1%.
2. Брой ad-on домейни, под-домейни и т.н.
Едно от странно изглеждащите на пръв поглед ограничения, но си има своя смисъл.
Първо, броят домейни не е задължително свързан с броя сайтове, но по презумпция е. Ако имате 5 домейна, вероятно имате намерение да разположите 5 сайта на тях. Всеки сайт коства някакъв ресурс, дори и да не работи. Освен това, в повечето случаи един бизнес има един сайт. Може да има 2-3 сайта, но са много редки ситуациите, в които има нужда от повече.
Също така, всеки домейн, независимо дали се ползва или не, има нужда да бъде конфигуриран и да му бъдат настроени т.нар. DNS записи. Затова се грижи специален DNS сървър, който също коства ресурси - да, относително малки, но все пак ресурси.
3. Дисково пространство
Тук нещата са доста линейни. Сървърът има определено пространство, което се определя от физически инсталираните дискове, и на сайтовете се разпределя различно пространство според плана. Можете да използвате толкова пространство, колкото имате. В повечето случаи бихте могли да закупите и допълнително пространство, без да се налага да минете на по-висок план.
4. Брой inodes (файлове и папки)
Повечето хостинг компании поставят ограничение за брой inodes, което на пръв поглед излгежда доста странно. Това не се рекламира и обявява на лесно достъпно място, а е някъде в "ситния шрифт" и голяма част от хората разбират за него, когато достигнат ограничението. И в един момент изглежда, че хостинг компаниите сме лоши и търсим причини да накараме клиентите да увеличават плановете си, дори и ако дисковото пространство и процесорното време са им напълно достатъчни. Истината е, че броят inodes са също изчерпаем ресурс и това налага хостинг компаниите да го ограничават. Самата файлова система поставя ограничение на целия сървър. Това е чисто технологично ограничение, върху което ние трудно можем да влияем. Също така, споделеният хостинг по презумпция използва множество малки като размер файлове:
- php, css, html, js файлове и скриптове, които са чисто текстови и заемат малко пространство
- картинките в сайта ни се стараем да са малки, за да се зареждат бързо, а освен това добра практика в оптимизацията е всяка картинка да бъде съхранена в няколко размера и да се зарежда подходящият размер за всяко устройство, което допълнително оптимизира скоростта на зареждане на сайта ни.
В резултат на всичко това е много лесно бързо да натрупаме голямо количество файлове, особено ако имаме онлайн магазин с много продукти и няколко снимки на всеки продукт.
А как така в Jump.bg предлагаме НЕОГРАНИЧЕН брой inodes?!?
Много просто. Благодарение на това, че държим относително малко количество акаунти на един сървър, ограничението, което ни поставя файловата система, е предостатъчно и средно на сървър не се използват повече от 30-40% от общия брой indoes. Поради тази причина сме преценили, че няма нужда да поставяме ограничение на ниво акаунт. Ако някой потребител има нужда от по-голям брой inodes, но останалите ресурси, като дисково пространство и процесорно време са му достатъчни, то тогава за нас не е проблем да ги използва. Ако се появи клиент, който злоупотребява с това и застрашава останaлите, предпочитаме да се свържем с него и да решим частния проблем, вместо да ограничаваме всички.
5. Трафик
Все по-често в бранша се предлага неограничен трафик. Всъщност, интернет свързаността е един от най-големите разходи на хостинг компаниите, заедно с тока (сървърите горят доста ток). Как тогава е възможно да се предлага неограничен трафик. Истината е, че трафикът не е неограничен. Точният термин на английски е "unmetered" (а не "unlimited") - т.е. хостинг компанията не мери трафика, който използвате, както например електрическата компания мери киловатите ток, които използвате. Вместо това предоставя един канал (обикновено между 100 Mbit/s и 1 Gbit/s, някои компании е възможно да предоставят и повече, но това са най-често разпространените в бранша). Това е все едно от ВИК да предоставят на блока, в който живеете, една тръба с дебит 1 кубик на час и да ви кажат, че имате неограничена вода. Да, няма да имате водомер, който да отчита колко кубика сте използвали, но ако дебита на тръбата е 1 кубик на час, то няма как да използвате повече от 24 кубика на ден. Тук идва въпросът, дали този дебит е достатъчен за всички живущи в блока. Ако всички потребители на вода имат достатъчно за ежедневните си нужди, без да си правят басейн, спа център или автомивка, то всички ще са много щастливи, че използват вода неограничено и плащат фиксирана такса, която могат да планират в месечните си разходи. Ако обаче сградата е твърде голяма, подобно на аналогията, която направихме по-рано, може да се окаже, че налягането не стига до последните етажи и там дори не можете да си измиете ръцете).
В Jump.bg ние предоставяме 1 Gbit/s канал, на всеки от нашите сървъри и благодарение на това, че поддържаме малко акаунти на всеки един от сървърите, се получава, че има предостатъчно за всички. Общата ни мрежа е с капацитет над 40 GBit, каквито имат едни от най-големите клауд доставчици в света, а интернетът ни е осигурен от 4 независими доставчика, за да гарантираме, че няма да останем без интернет.
6. Ограничения, свързани с базата данни
Както написахме в началото, база данни сървърът генерира едно от основните натоварвания при споделения хостинг, тъй като обикновено се хостват сайтове на готови платформи и те често правят дори не по една, а по няколко заявки към базата данни, за да генерират една единствена страница. Поради тази причина, някои хостинг доставчици поставят допълнителни ограничения за ресурсите, които базата данни използва. Те могат да бъдат чисто като пространство, от една страна, или като отделен ресурс, от друга:
- брой заявки на час, ден или месец
- брой бази данни
- брой таблици
- и т.н.
При стандартна употреба на споделения хостинг броят бази от данни и таблици е прако свързан с броя сайтове. Т.е., ако ние вече сме ви ограничили веднъж да имате не повече от един, десет или 100 сайта, е малко безсмислено да ви ограничаваме от към броя таблици и бази от данни. Да, един сайт може да ползва малко повече, а някой друг - малко по-малко. Но това е смисълът на споделения хостинг. За нас като компания имат значение средните стойности. И поставянето на лимити би служило за две неща - да намалим средната стойност (т.е. да си оптимизираме разходите) и за да ограничим злоупотребите.
Както не веднъж казахме, ние смятаме, че хората са добронамерени и не искаме да ограничаваме 99% от хората заради потенциалния 1 % злоупотребяващи и всеки случай, който излиза в крайностите просто го разглеждаме отделно и се опитваме да помогнем на клиентите ни да оптимизират сайтовете си и акаунтите си. Защо - защото, ако вашите сайтове са оптимизирани и не използват излишен ресурс, да, ще спестите от общия ресурс и няма да пречите на останалите клиенти на сървъра, но по-важното е, че сайтовете ви ще бъдат оптимизирани и ще работят бързо. Т.е. това е от общ интерес и ние се стремим към него.
Разбира се, ще споменем отново и уеб сървъра LiteSpeed - благодарение на него и вграденото му кеширане сайтовете правят по-малко заявки към базата данни, отколкото ако използвахме друго решение. Това е в допълнителен плюс и ни позволява да не ограничаваме толкова много допълнителни неща, за които вие отново да се чудите какво означават и как можете да влияете върху тях.
В заключение,
бихме искали да обобщим и да сравним отново споделения хостинг с една бизнес сграда - ако собствениците на сградата са с разбирането, че трябва да бъдат полезни на наемателите си, а наемателите разбират, че споделят общи части и цялата сграда с други хора, защото това им носи множество ползи като денонощната охрана, професионалното почистване, техническата поддръжка на сградата и редица други "благини", които биха били ужасно скъпи, ако искат да имат собствена сграда и да организират всички тези дейности сами, то цялата тази система би била съвършена за всички.
Нашето вярване е, че ако се отнасяме с хората, като зрели, отговорни и добронамерени, то те ще се държат като такива. И в много редките случаи, когато някой реши да злоупотреби с това отношение, по-скоро не бихме искали този някой да ни е клиент, за да можем да продължим да се отнасяме с всички останали пак като такива, вместо да им поставяме редица ограничения само и само да защитим собствения си интерес под предтекст, че защитаваме техния. Накря, и не на последно място, бихме искали да благодарим на всички наши клиенти, че са толкова готини и ни позволяват да се развиваме и да подобряваме услугата постоянно.